zaterdag 29 januari 2011

Dichterlijk met suikerbonen op 22.11.2008 II

Ook op een podium wordt een dichter geboren. Vandaar de suikerbonen die bij deze blije gebeurtenis horen.

Dichterlijk met suikerbonen zag het licht op 22.11.2008. Ik wilde het ‘andere’ van een maatschappelijk geengageerde dichter brengen, wiens ‘andere’ poëzie dan zijn maatschappijkritisch werk niet sterk was verspreid. Ik vond het absoluut nodig dat iedereen eens iets anders zou horen dan zijn beroemde gedicht ‘Gewapendertaal’

De eerste in de rij werd dus Herman J.Claeys. In een indringend gesprek met een man die bezig was om stilaan van zijn leven afscheid te nemen en afgewisseld met de pianomuziek van Sandra Jordens, werd het één van de belangrijkste poëzieavonden van mijn leven. Van Herman droegen we samen gedichten voor die met allerlei thema’s waren gekruid. Ik denk aan zijn natuurgedichten, zijn doods en erotische verzen. Het volgende, prachtige erotische gedicht werd een van mijn favorieten:

Branding

Zij schroeit zich
aan de branding van mijn trots
die als een kegelrechte rots
uittorent in de deining
van haar baai,
en in de oksel van haar zeearm prikt
zoals een gaai
zijn snavel in de kwelder wrikt
tot hij op diep verscholen prooien botst.

Zij brandt zich
aan de schroeiing van mijn trots.